Wanneer u ziek bent, moet u dit direct melden bij uw werkgever. De regels omtrent een ziektemelding zijn meestal opgenomen in het bedrijfsreglement. Deze kunnen ook contractueel zijn bepaald of in een van toepassing zijnde cao regeling zijn opgenomen. U hoeft uw werkgever niet te vertellen welke specifieke klachten u heeft omdat uw werkgever geen medische informatie van u mag vragen. Indien u zich heeft ziekgemeld als gevolg van een bedrijfsongeval is het wel van belang om dat aan uw werkgever mede te delen.
De werkgever kan u vragen om naar een bedrijfsarts te gaan. U zult alle relevantie informatie omtrent uw ziekte aan de bedrijfsarts moeten vertellen. De bedrijfsarts mag hiervan een klein deel aan de werkgever doorgeven, bijvoorbeeld of u wel of niet ziek bent, hoe lang de ziekte waarschijnlijk gaat duren, welke taken u kunt uitvoeren en wat de werkgever kan doen om te helpen bij het uitvoeren van deze taken.
De bedrijfsarts mag geen verdere medische gegevens aan uw werkgever verstrekken.
U bent verplicht om te doen wat de bedrijfsarts adviseert. Wanneer u het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts kunt u een second opinion aanvragen. Dan maakt een andere bedrijfsarts een nieuw advies. De werkgever moet de kosten voor het onderzoek van de tweede bedrijfsarts vergoeden.
U blijft ziek gemeld, tot u zich beter meldt. U bent weer beter wanneer u uw eigen taken weer voor 100% kunt uitvoeren. Wanneer u nog niet al uw uren werkt of niet al uw oorspronkelijke taken kunt uitvoeren, dan bent u nog niet helemaal beter. Wanneer u weer helemaal beter bent dan meld u dit bij uw werkgever. Ook de bedrijfsarts kan u beter melden.