Mijn vlucht is vertraagd, geannuleerd of overgeboekt. Wat kan ik doen?

Vertraging van de vlucht
Er is sprake van recht op schadevergoeding indien u vliegt binnen de Europese Unie, naar een bestemming binnen de Europese Unie. Tevens moet de vliegmaatschappij waarmee u reist zijn gevestigd binnen de Europese Unie. Als aan die voorwaarden is voldaan, dan heeft u recht op schadevergoeding in de volgende gevallen:
  • De vertraging duurt meer dan drie uren en de vliegreis is korter dan 1500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €250,- zijn.
  • De vertraging duurt meer dan drie uren en de vliegreis is tussen 1500 en 3500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €400,- zijn.
  • De vertraging duurt tussen drie en vier uren en de vliegreis is meer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €300,- zijn.
  • De vertraging duurt meer dan vier uren en de vliegreis is meer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €600,- zijn.
Het is belangrijk om uit te zoeken wat de oorzaak is van de vertraging. Er is namelijk geen recht op schadevergoeding indien de vertraging is veroorzaakt door overmacht. Overmacht betekent dat de vliegmaatschappij geen invloed had op de vertraging. Dit kan bijvoorbeeld komen door hevige weersomstandigheden, een terroristische aanslag of onaangekondigde stakingen. Als er sprake is van een technisch mankement valt dit niet onder overmacht. Vliegtuigmaatschappijen proberen hier vaak wel een beroep op te doen, maar dit hoeft u als passagier niet altijd te accepteren.
Overboeken van de vlucht
Van overboeking van een vlucht is sprake indien de luchtvaartmaatschappij meer mensen heeft geboekt op een vlucht dan dat er plaatsen zijn. De meeste vliegtuigmaatschappijen gaan ervan uit dat niet alle passagiers ook daadwerkelijk meevliegen. Om er zeker van te zijn dat het hele toestel toch vol zit, overboeken ze het vliegtuig. Wat gebeurt er op het moment dat wel alle passagiers komen opdagen voor de vlucht? Dan bestaat de mogelijkheid dat u of een van uw medepassagiers wordt geweigerd omdat het vliegtuig overboekt is. Als de luchtvaartmaatschappij geen goede reden heeft om u te weigeren, dan heeft u recht op schadevergoeding. De voorwaarden daarvoor zijn dat u zich op tijd heeft
gemeld bij de incheckbalie en dat er geen sprake is van overmacht. Door de weigering loopt u meestal vertraging op omdat de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht moet regelen. U heeft recht op schadevergoeding door vertraging in de volgende situaties:
  • De vertraging duurt uiterlijk twee uren en de vliegreis is korter dan 1500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €125,- zijn.
  • De vertraging duurt meer dan twee uren en de vliegreis is korter dan 1500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €250,- zijn.
  • De vertraging duurt uiterlijk drie uren en de vliegreis is meer dan 1500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €200,- zijn.
  • De vertraging duurt meer dan drie uren en de vliegreis is meer dan 1500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €400,- zijn.-
  • De vertraging duurt uiterlijk vier uren en de vliegreis is meer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €300,- zijn.
  • De vertraging duurt meer dan vier uren en de vliegreis is meer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding kan maximaal €600,- zijn.
In de bovenstaande gevallen is het verstandig dat u eerst uw klacht bij de luchtvaartmaatschappij indient. Deze bekijkt of u voldoet aan de genoemde voorwaarden voor schadevergoeding. In veel gevallen beroept de luchtvaartmaatschappij zich echter op overmacht. Is er geen sprake van overmacht maar weigert de luchtvaartmaatschappij om schadevergoeding uit te keren dan kunnen wij u helpen. Wij bekijken of u voldoet aan de voorwaarden en onder welke omstandigheden de vertraging is ontstaan. Vervolgens nemen wij contact op met de luchtvaartmaatschappij om tot een oplossing te komen.

Annulering van de vlucht
Indien uw vlucht is geannuleerd, gelden dezelfde voorwaarden als bij vertraging. Er moet sprake zijn van een vlucht binnen de Europese Unie, naar een bestemming binnen de Europese Unie, met een vliegmaatschappij die gevestigd is binnen de Europese Unie. Bij een annulering van de vlucht is er pas sprake van een recht op schadevergoeding indien de annulering korter dan 14 dagen voor vertrek wordt aangekondigd, er geen andere route wordt aangeboden en er geen sprake is van overmacht van de vliegmaatschappij. In dit geval gelden ook dezelfde voorwaarden voor overmacht (weersomstandigheden, terroristische aanslag of onverwachte staking). De vliegmaatschappij moet u in dat geval binnen zeven dagen uw geld terug betalen of u de mogelijkheid bieden om via een andere route met minimaal tijdsverlies alsnog naar uw bestemming te reizen. Accepteert u de mogelijkheid om via een andere route alsnog naar uw bestemming te reizen,dan heeft u mogelijk recht op schadevergoeding. Het gaat erom dat u, ondanks dat u naar uw bestemming vliegt, tijdsverlies hebt geleden. Met uw oorspronkelijke vlucht zou u eerder aangekomen zijn dan met het alternatief dat u geboden is.

De vergoeding is mogelijk in de volgende gevallen:

  • De vertraging door de alternatieve vlucht tot vier uren en de vliegreis is langer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €300,-
  • De vertraging door de alternatieve vlucht duurt meer dan drie uren en de vliegreis is langer dan 1500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €400,-
  • De vertraging door de alternatieve vlucht tot drie uren en de vliegreis is langer dan 1500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €200,
  • De vertraging door de alternatieve vlucht is meer dan twee uren en de vliegreis is korter dan 1500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €250,-
  • De vertraging door de alternatieve vlucht tot twee uren en de vliegreis is korter dan 1500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €125,-
  • De vertraging door de alternatieve vlucht duurt meer dan vier uren en de vliegreis is langer dan 3500 kilometer. De schadevergoeding is maximaal €600,-

Is uw vraag hiermee beantwoord?

    Liever persoonlijk contact?

    Wij zijn bereikbaar van maandag tm vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur

    BelMailChat

    Of loop binnen bij ons kantoor aan het Beneden Oosterdiep 57 in Veendam.